9/11/17

kaf ba ra kaf ta alif nun

monday blues kononnya ni, hahaha

tengah hujan lebat sekarang, jadi aku rasa macam bosan duduk rumah ni

ada baiknya aku tulis sesuatu dalam blog aku.

ye lah, dah lama rasanya tak update blog kesayangan beta tu. hehehe

tak tahu nak mula daripada mana, tapi berkaitan dengan gaji kot

kadang-kadang aku tengok anak muda sekarang ni, payah nak hulur sikit gaji diorang dkt mak ayah.

bukan apa dik, sebagai anak ada tanggungjawab dkt ibubapa tau. waktu kecil dulu, guna duit mak ayah la yang membesarkan korang sampai dah besar ni.

jadi apa salahnya, beri la sikit sebahagian gaji korang tu untuk diorang merasa. tak salah dik oi.

lagi berkat adalah gaji korang tu. keberkatan sangat penting dik dalam hidup ni. lagi2 berkat daripada ibubapa kita sendiri.

"gaji tak cukup la abg nk hulur dkt diorang"

ikut keikhlasan hati kau nk hulur berapa, kalau ikhlas nak hulur rm100. bagi la rm100

nk cerita zaman mula kerja dulu, aku mampu bagi rm100 dkt mak ayah. mak rm50. ayah rm50.

yela, walaupun tak banyak atleast kita hulur, ingat dekat diorang..gaji masuk terus bagi mak ayah. Senang!

bila kau dah dulukan mak ayah, jadi kau akan rasa mcm " okay,bahagian mak ayah dah settle. dh boleh settle kan benda lain pulak "

lepastu lantak kau lah nk buat apa dengan gaji kau tu.

ini tidak, mak ayah tak merasa lagi duit gaji, sekali aku tengok dah beli kasut adidas. entah ori ke tidak. hew hew hew

kalau kau susah sangat nak hulur duit dkt mak ayah.

aku bagi idea kau belikan barang dapur untuk mak ayah. bagi aku ini idea sangat bagus especially untuk mak ayah yg susah nk keluar, maksudnya dah tua atau tak kenderaan nk ke kedai.


sangat senang, kau belikan barang kering. contohnya beras, bawang besar, bawang putih. dik oi! beras standard paling murah rm25 je. bawang tu beli yang dh siap packing. bawang besar murah berbanding bawang putih.

atau pun kau belikan sabun basuh baju. kau fikirlah sendiri barang kering yang lain.

atau paling tak mampu, kau tolong bayarkan bil api air. dalam rumah tu pun, kau jugak yang kuat membazir api air kan. hahahaa

jadi kau lah yang kena bayar. ringankan sikit beban orang tua kau.

sebenarnya kalau kau ramai adik beradik, lagi mudah kerja kau. kau bahagi kan sama rata. abg sulung bayar bil api. adik bayar astro. yang lain share duit beli barang dapur.

lagi senang dik. mak ayah pun senang hati, gembira tengok anak-anak berpakat baik tolong sara mak ayah.

waktu ni lah dik nak balas jasa mak ayah, balas sikit-sikit lama2 jadi bukit, hagituu!

tapi nanti bila berlaku konflik, jangan kau mengungkit pulak.

aku share dengan korang ni sebab aku pun tengah berusaha untuk menyenangkan mak ayah aku, aku pun belajar untuk jadi contoh baik dkt adik beradik aku.

semoga kita jadi anak berguna, bermanfaat untuk keluarga, bangsa dan agama. amiin ya raabi.




5/11/17

Membebel Tengah Malam

hey guyss

dalam keadaan mengantuk jugak lah aku taip story ni.

acah-acah tulis story dalam buku diary sebelum tidur gituwww.. hahaha

nak luahkan sikit la perasaan ni, especially untuk lelaki acah-acah jantan sangat diluar sana.

aku pun lelaki jugak kan, tapi tak berapa nak jantan sangat.. kahkahkah

aku ni baru je cuci pinggan mangkuk yang tersadai selama 2 hari.

what the hell!!

bukan nak bangga diri, sebab aku rajin nak cuci semua pinggan mangkuk tu

tapi sebagai anak lelaki, sila bertimbang rasa sikit dengan mak kita

ambil peluang ni, untuk ringan kan beban dia.

dah la kain baju, spender kau pun mak kau yang basuhkan, siap idai, lepastu lipat lagi. dah tu siap tolong simpan dalam almari lagi.

kerja kau tukang kembur baju yang mak kau dah lipat tu. tolong eh. jangan jadi pemalas.

apa salahnya kau tarik elok-elok baju tuu. kalau yang terkeluar tu, susun balik cantik-cantik.

apa jenis perangai syaitonnnn ek kau ni.

*gaya macam marah aje* hahahaha

apa kaitan baju dengan pinggan ?

hahaha

apa yang aku cuba sampaikan disini adalah, kita sebagai anak kena tolong ringan kan beban ibubapa kita.

bab pinggan ni, aku lagi angin. kau dah makan kan, lepas makan kau basuh tangan. jadi, apa salahnya kau basuh sekali pinggan yang kau dah guna tu.

pening melayan kerenah manusia pemalas macam ni. kalau aku ni boleh tension tengok pinggan tinggi menggunung, apa lagi perasaan mak kita tu?

dah la dia penat masak, kita sedap makan aje, lepastu tinggalkan pinggan kotor.

kecik hati mak kita bila kita buat macam gitu. penat memasak tak hilang, lepastu tambah penat bila nak basuh pinggan korang lagi.

Bila penyakit malas dah datang, sama je perangai, tak kira lelaki atau perempuan. memang pemalas nauzubillah.

lelaki tolong la rajin tolong mak dekat rumah ye. biar jadi tabiat untuk tolong kemas rumah supaya tabiat ni boleh bantu isteri korang nanti bila dah bernikah.

lelaki tak boleh lepas tangan je, semua benda orang perempuan kena buat. tak boleh guysss. jangan macam gituu.

kesian orang perempuan, kita mungkin penat dari segi tenaga, tapi orang perempuan penat dari segi emosi, banyak makan hati orang kata. hahaha

sebab tu orang perempuan banyak bebel. dia bebel je dari pagi sampai ke malam, ada je benda tak kena nanti. korang juga yang kena hadap nanti. huhuuhu

okay pesanan terakhir, jangan susahkan hidup orang lain. Itu je, hahaha

Good night.

2/22/17

Jadi Tanda Tanya


Assalamualaikum

akhirnyaa terbuka jugak blog kesayangan ni haaaa. Ingatkan dah terkubur. huhuhu

harap-harap tak terkubur, biarlah jadi kenangan untuk bacaan anak cucu. gitu 😊

sebenarnya 1 hari ni, aku terfikir pasal bayi. Ada benda yang buatkan aku jadi musykil.

okay, kita selalu tahu yang bayi akan menangis kalau dia mengigau atau bermimpi. Jadi, kenapa dia boleh menangis? Dia tahu ke yang mimpi tu hanya mainan tidur? atau dia tahu yang dia sedang tidur? hahaha

itu je benda yang menjadi tanda tanya aku dalam 1 hari ni. 😆😆

pelik kan, nampak sangat tak ada kerja.

padahal memang tak ada kerja pun sebenarnyaa, tengah tanam anggur ni.. hehehe 😢😢😢😢😢

kaf ba ra kaf ta alif nun

monday blues kononnya ni, hahaha tengah hujan lebat sekarang, jadi aku rasa macam bosan duduk rumah ni ada baiknya aku tulis sesuatu dal...